Důležité info

KONTRAINDIKACE REDUKČNÍ DIETY

Redukční dieta za použití bílkovinných instantních jídel je u jinak zdravých jedinců velmi bezpečným nástrojem k redukci tělesné hmotnosti. Přesto existují některá onemocnění či stavy, ve kterých jí použít nelze. Jde zejména o:

  • Těhotenství, kojení
  • Diabetes („cukrovka“)
  • Dětský věk (dieta je určena jen pro dospělé jedince)
  • Závažná psychiatrická onemocnění, zejména z okruhu poruch příjmu potravy (mentální anorexie)
  • Onemocnění jater
  • Onemocnění ledvin
  • Onemocnění srdce
  • Poruchy metabolismu minerálů
  • Poruchy krevní srážlivosti (včetně pacientů léčených warfarinem)
  • Žlučníkové kameny
  • Metabolická onemocnění (například fenylketonurie, dna, a další)
  • Alergie na některou složku dietního přípravku (vždy si pozorně přečtěte příbalovou informaci, kde jsou deklarovány obsažené potravinové alergeny)

V případě, že máte nějaká zdravotní omezení zmíněné doporučujeme, abyste svůj postup konzultovali se svým ošetřujícím lékařem, případně hmotnost redukovali pod dohledem odborníka, kterého můžete najít například zde: www.medidiet.cz/centra-medidiet-kde-nas-najdete/

MECHANISMUS ÚČINKU

Zvýšený přísun vysoce kvalitních bílkovin

Instantní proteinová jídla z naší nabídky tvoří extrakty z kravského mléka, hrášku, sóji a vaječného bílku, které se v organismu metabolizují za vzniku zcela přirozených sloučenin, tzv. ketolátek (kyselina acetoctová, betahydroxymáselná, aceton). Ketolátky jsou nejen energeticky velmi bohaté, ale mají řadu dalších nečekaných účinků. Například jsou schopné být alternativním zdrojem energie pro mozek, nebo mají schopnost přirozenou cestou navodit pocit zasycenosti (ten se dostavuje od druhého až třetího dne po zahájení hyperproteinové diety a proto v jejím průběhu klienti obvykle nepociťují hlad). Hyperproteinová strava se současně spolupodílí na ochraně svalové tkáně jako bližšího a snáze mobilizovatelnějšího zdroje energie, než jakým je tkáň tuková. Ketolátky mají navíc přirozený euforizující účinek (dobrá nálada v průběhu ketogenní diety opakovaně potvrzená mnoha klienty).

Snížený přísun sacharidů

Snížený přísun sacharidů vede k automatickému snížení hladiny inzulínu, který má v organismu dvojí účinek: Hypoglykemický (snižuje množství glukózy v krvi) a antilipolytický (čím vyšší je hladina inzulínu v krvi, tím je menší ochota organismus uvolňovat rezervní tukovou tkáň jako zdroj energie). Snížení hladiny inzulinu cestou sníženého přísunu sacharidů v potravě tak vede v konečném důsledku k aktivaci odbourávání zásobních tukových tkání organismu a ochraně jeho bílkovinných rezerv (vlastní svalová tkáň). Při této dietě tedy dochází k minimálnímu úbytku svalové tkáně a redukce hmotnosti se děje především na úkor tkáně tukové.

Proteinová dieta není bezsacharidová

Přípravky z naší nabídky spolu s povolenými druhy zeleniny, obsahují dostatečné množství sacharidů (cca 50g za den) nezbytných
pro normální fungování organismu (zejména centrální nervové soustavy). Tato dieta tedy není bezsacharidová. Naopak se blíží dietě tukuprosté.

OBECNÉ RADY A INFORMACE

POVOLENÉ DRUHY ZELENINY PRO 1. FÁZI – ZÁKLADNÍ SEZNAM

Během 1. fáze proteinové diety můžete jíst pouze tyto druhy zeleniny:
Artyčok Baklažán (lilek) ● Brokolice ● Celer řapíkatý či jiný ● Cuketa ● Čekanka ● Fazolky zelené ● Fenykl ● Houby
- žampióny, šiitake, hlíva ústřičná a ostatní druhy jedlých hub ● Chřest ● Květák ● Kapusta (i růžičková) ● Lilek (baklažán) ● Okurka ● Polníček ● Pórek ● Rajčata (max. 1 ks denně) ● Rukola ● Ředkev bílá ● Ředkvička klasická ● Řeřicha ● Salát hlávkový, řapíkatý a všechny další druhy zelených salátů ● Sójové a další výhonky (obilné klíčky, naklíčené mango, čočka, atp) ● Špenát ● Tykev ● Zelí hlávkové i čínské (kysané jen pokud není doslazované)

Zeleninu jíme buď syrovou ve formě salátu, dochucenou 1 polévkovou lžící kvalitního jedlého oleje (olej jen 1 x denně), nebo vařenou v páře či podušenou na vodě.
K dochucení zeleniny lze používat de facto všechny druhy sušeného koření, citrónovou šťávu, sušenou cibuli a česnek či ocet. Nevhodné jsou však nejrůznější hotové zálivky (jogurtová, bylinková, barbecue, apod), stejně jako hořčice.

NAŠE RADA: Obohaťte si salát dvěma vejci uvařenými na tvrdo, ze kterých však můžete použít pouze bílky! Mají zasycující efekt, takže ani po salátu nebudete mít hlad!

POVOLENÉ DRUHY ZELENINY – ROZŠÍŘENÍ ZÁKLADNÍHO SEZNAMU

Druhy zeleniny, které je možno konzumovat od 2. fáze programu bílkovinné redukční diety v neomezeném množství (není-li v závorce uvedeno jinak):
Rajčata (max. 2 ks denně) ● Cibule, česnek ● Paprika (max. 1 ks denně) ● Kedlubna (max. 1 ks denně) ● Olivy (max. 5 ks za den do salátu ● Semínka (dýňová, slunečnicová, atd.), max. 1 kávovou lžičku denně k dochucení salátu

POVOLENÉ DRUHY PRAVÝCH JÍDEL V 1. FÁZI = ŽIVOČIŠNÝCH A ROSTLINNÝCH BÍLKOVIN – ZÁKLADNÍ SEZNAM

1 ks BIO vejce (natvrdo nebo na hniličku) ● Amur (100 g) ● Candát (100 g) ● Cejn (100 g) ● Halibut ● Jehněčí či skopová kýta (100 g) ● Kuřecí či kachní játra (100 g) ● Kuřecí ● krůtí nebo králičí maso bez kůže ● Libová či dietní („low fat“) šunka (100 g) ● Lín (100 g) ● Mořský ďas ● Mořský vlk ● Okoun (100 g) ● Olomoucké tvarůžky ● Pangas
● Platýs ● Pražma ● Přírodní telecí řízek (dobře propečený) - 100 g ● Pstruh ● Sushi (100 g) ● Tofu (přírodní, s řasou, uzené,…) ● Tolstolobik (100 g) ● Treska (100 g) ● Úhoř (100 g) ● Žralok (porce o hmotnosti 150 g, není-li v závorce uvedeno jinak)

Z diety jsou v 1. fázi vyloučeny všechny druhy příliš tučných (či příliš kalorických) druhů masa (losos, tuňák, makrela, štika, kapr, mořské plody, vepřové, hovězí, kachna, atd).

PŘÍPRAVA „PRAVÝCH“ JÍDEL

  • Nejlepší formou úpravy masa je marinování
  • Pravé jídlo (maso, tofu, atd.) lze též osmahnout na pánvi na několika kapkách kvalitního oleje

NAŠE RADA: Využijte období diety a naučte se pravidelně konzumovat rybí maso. Držte se pravidla, že čím je maso v syrovém stavu světlejší, tím je pro organismus přínosnější a také stravitelnější. Objevte svět tofu, navštivte vegetariánskou či veganskou restauraci!

POVOLENÉ DRUHY PRAVÝCH JÍDEL V 1. FÁZI = ŽIVOČIŠNÝCH A ROSTLINNÝCH BÍLKOVIN – ROZŠÍŘENÍ ZÁKLADNÍHO SEZNAMU

Druhy živočišných a rostlinných bílkovin, které je možno konzumovat od 2. fáze programu bílkovinné redukční diety (jedna porce o hmotnosti 150 g, není-li v závorce uvedeno jinak):
2 ks BIO vejce (natvrdo nebo na hniličku) – tedy o 1 ks vejce navíc oproti základnímu seznamu ● Steak z lososa (100 g) ● Steak z tuňáka (100 g) ● Štika ● Kapr ● Mořské plody

ZAVÁDĚNÍ PROTEINOVÝCH TYČINEK DO JÍDELNÍČKU

Proteinové tyčinky zavádíme do jídelníčku velmi opatrně, a to jako náhradu jednoho proteinového jídla od 2. fáze.

BĚHEM PRVNÍ FÁZE REDUKČNÍ DIETY SE BEZPODMÍNEČNĚ MUSÍTE VYVAROVAT:

  • všech ostatních potravin jako například: všech druhů pečiva, sucharů, cereálií, ovoce, ovocných džusů, všech typů škrobovin (brambory, rýže, luštěniny), sýrů a jogurtů, alkoholu (včetně piva a vína), nepovolených druhů zeleniny atd.
  • Příjem cukru je striktně zakázán, ke slazení můžete použít náhradní sladidlo pro diabetiky (například aspartam) nebo rostlinné sladidlo se stévií.
  • Ve výběru potravin tak nebudete nikdy tápat. Právě tato srozumitelnost dělá z proteinové diety redukční diety nejjednodušší a nejúčinnější metodu k redukci tělesné hmotnosti.
  • Délka trvání první fáze musí odpovídat stanovenému cíli a množství kilogramů, které potřebujete shodit. Obvykle se pohybuje mezi 10 a 30 dny.

PŘÍPRAVA INSTANTNÍCH JÍDEL („SÁČKŮ“)

  • Sladké příchutě „DEZERTY“ se připravují za použití metly nebo mixéru přidáním studené vody do instantního prášku ze sáčku. Podle množství přidané tekutiny získáme buď konzistenci krému nebo nápoje. Ovocné příchutě necháme před vlastní konzumací 10 minut „odpočinout. V létě je můžete dát do lednice a následně je konzumovat jako klasický jogurt.
  • Sladké příchutě „TEPLÉ NÁPOJE“ se připravují za použití metly nebo mixéru přidáním teplé (avšak nikoliv vařící) vody.
  • Slané příchutě „POLÉVKY“ se připravují za použití metly nebo mixéru přidáním teplé (avšak nikoliv vařící) vody. Ihned po přípravě se konzumují. Můžete je ochutit všemi typy koření a aromatických bylin dle svého výběru.
  • Těsto na omelety a palačinky se připraví přidáním uvedeného množství studené vody a následným rozmixováním pomocí metly či mixéru. Připravují se osmahnutím na pánvi, na několika kapkách olivového oleje, jako klasické omelety a palačinky.
  • Při přípravě všech typů instantních dodržujte přesně takové množství vody, které je konkrétního jídla uvedené! Nepřidávejte vodu „od oka“!

RADY „CO DĚLAT ABY SE NEOBJEVILO…“

  • Závratě - křeče
    Závratě mohou mít příčinu v nedostatku sodíku, o který v průběhu první fáze organismus ve zvýšené míře přichází, podobně jako o další minerály. Proto si nezapomínejte podle chuti dosolovat povolené druhy zeleniny. Stejně tak mějte na paměti, že v průběhu dne je v 1. fázi třeba sníst alespoň jedno slané jídlo z naší nabídky.
    Křeče (svalové záškuby a podobně) nejčastěji souvisí s nedostatkem hořčíku a draslíku, které je třeba během 1. fáze proteinové diety dodávat organismu v podobě potravních doplňků. Pokud tyto doplňky pacienti používají pravidelně od samotného začátku proteinové diety, pak se tyto problémy objevují pouze výjimečně.
  • Oslabení organismu
    Redukce tělesné hmotnosti představuje pro organismus období „karence“ tedy energetického nedostatku, kdy musí začít fungovat z vlastních rezerv. Proto je vhodné, a to zejména v průběhu prvních dvou fází dietního programu, dodávat mu polynenasycené mastné kyselina (tzv. omega kyseliny) a vitamíny v podobě vhodných potravních doplňků.

RADY „CO DĚLAT V PŘÍPADĚ, KDYŽ SE OBJEVÍ…“

  • Zácpa
    Může se objevit v situaci, kdy podceníte nutnost konzumovat dostatek zeleniny. Pokud takový případ nastane, zaměřte se na to, abyste jedli dostatečné množství povolených druhů zeleniny (zejména vařené) a pijte hodně minerální vody. Pokud patříte k typům lidí, kteří trpí zácpou i mimo dietu, pak si musíte pomoci nějakým přírodním laxativem.
  • Intenzivní pocit hladu
    Pokud je proteinový dietní režim NEWDIET® správně dodržován, pak pocity hladu spontánně ustoupí již během druhého až třetího dne diety. Pokud se u vás intenzivní pocit hladu přesto objeví, snězte misku povolené zeleniny navíc mimo program a zapijte ji velkým množstvím vody. Jinou možností je přidat si navíc jeden sáček proteinové diety NEWDIET®. Pokud naopak hlad nemáte vůbec, pak v žádném případě nevynechávejte žádné z proteinových jídel! Váš organismus hubne na základě přijímaných proteinů v podobě jídel NEWDIET®! Pokud budete všechna doporučení dodržovat, stane se výskyt intenzivního pocitu hladu vysloveně výjimečným jevem.
  • Bolesti hlavy
    Patří k vzácnějším problémům provázejícím proteinovou dietu a mohou se objevit v průběhu prvních několika dnů redukčního režimu. Obvykle rychle ustupují po podání běžných analgetik (léků proti bolesti), například paracetamolu nebo ibuprofenu. Nezapomeňte konzumovanou zeleninu dostatečně solit! Bolesti hlavy mohou souviset také s nedostatkem sodíku!
  • Zápach z úst
    Je způsoben přirozenou tvorbou jedné z ketolátek (acetonu) v průběhu proteinové diety NEWDIET®. Jeho přítomnost v dechu je pak sama o sobě známkou toho, že je dietní režim správně dodržován. Pokud je zápach dechu rušivý, použijte ústní sprej nebo mentolové bonbóny bez cukru.
  • Nižší nebo opožděný úbytek hmotnosti
    Svoji hmotnost si doma nekontrolujte každý den. Obecně platí, že bychom se v průběhu redukčního režimu neměli vážit častěji než 1 x týdně (!).

Během 10 dnů, které předchází menstruaci, dochází u některých žen k zadržování vody v organismu a k tvorbě „otoků“. Tento jev může na několik dní maskovat dosaženou redukci tělesné hmotnosti. Zdánlivě nižší úbytek hmotnosti posuzovaný v tomto období se ukáže být zcela standardním a dostatečným ihned poté, kdy u takové ženy zmizí hormonálně podmíněné zadržování vody v organismu a s ním i její pseudootoky.

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY V PRVNÍ FÁZI

  • Nedodržení poměru mezi sladkými a slanými příchutěmi
  • Nedostatečný přísun instantních bílkovin kvůli pocitu zasycenosti (ve stylu „stačily mi jen dva sáčky za den a neměl jsem vůbec hlad!“)
  • Zavedení tyčinek do jídelníčku (v první fázi je jejich konzumace nepřípustná!)
  • Nedodržování pitného režimu (v první fázi je třeba vypít alespoň 2 l tekutin denně)
  • Přislazování nápojů cukrem nebo medem (je třeba používat stévii, aspartam, či jiné náhradní sladidlo)
  • Nedůslednost v užívání minerálů (draslík, hořčík) a dalších důležitých látek v podobě vhodných doplňků stravy, a tím vznikající tělesné problémy (křeče v lýtkách, bolesti ve svalech, atd.)
  • Konzumace alkoholu (v první fázi je nezbytná úplná abstinence, 1 sklenička kvalitního vína denně je povolena až od 3. fáze!)

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY VE DRUHÉ FÁZI

  • Pod slovem „přílohy“ si nelze představovat například knedlíky, které musí z jídelníčku zmizet jednou provždy. Totéž platí pro téměř všechna jídla typická pro švýcarskou kuchyni
  • Pod slovem „sacharidy“ nebo „cukry“ si nelze představovat kostkový cukr, dezerty, zmrzlinu ani čokoládu, které musí z jídelníčku rovněž vymizet jednou pro vždy
  • Stejně tak bílé pečivo musí být trvale nahrazeno celozrnným a tmavým
  • Nedodržování pokynů ke každodenní fyzické aktivitě (kolo, běh, plavání, cvičení)
  • Nedodržování pokynů k nutnosti pravidelné stravy 4 x denně
  • Podle známého pravidla „stejné příčiny vyvolávají stejné následky“, přiberete zcela nepochybně ztracené kilogramy zpět, pokud zásadně nezměníte své stravovací návyky, které vás k nadváze přivedly

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY VE TŘETÍ FÁZI

  • Návrat ke starým stravovacím návykům podle hesla „zvyk je železná košile“ nebo pod tlakem okolí („všichni to jedí a nic jim není“)
  • Představa, že nová tělesná hmotnost se udrží sama (je třeba nadále se věnovat pravidelné fyzické aktivitě alespoň 2 x týdně, neustále se kontrolovat v jídle a nepodléhat reklamním kampaním na potraviny)
  • Neschopnost rozloučit se natrvalo s některými oblíbenými škodlivými potravinami nebo alespoň dramaticky omezit jejich konzumaci (uzeniny, nasycené tuky, omáčky, sladkosti, hranolky, fast foody, hamburgery, alkohol,...).
  • Neschopnost rozloučit se navždy s některými typy tepelné úpravy jídel (smažení, grilování, pečení).

DEFINICE NEJVĚTŠÍCH NEPŘÁTEL ŠTÍHLÉ POSTAVY

  • Nepravidelné stravování
  • Rychlé cukry a tučná jídla
  • Příliš velké porce (dospělý člověk potřebuje objemově menší porce než dospívající jedinec!)
  • Nedostatek pohybu
  • Nadužívání klasických stimulačních a uvolňujících návykových látek – kofeinismus, alkoholismus, nikotinismus

DESATERO „Jak si udržet hmotnost po redukci“

  1. Stravujte se jako diabetik - zásadně jíme 3-4 x denně (malé porce – jídla bohatá na bílkoviny – chudá na tuky a sacharidy)
  2. Odnaučte se „uzobávat“ a bezmyšlenkovitě si něco cpát do pusy, ať už je to během dne nebo večer u televize
  3. Vystříhejte se všech stravovacích výstřelků, ať už jde o jakékoliv jídlo
  4. Všechny druhy čerstvého ovoce konzumujte mimo hlavní jídla (tedy k dopolední nebo odpolední svačině)
  5. Omezte nevhodné tepelné úpravy jídel (pečení, smažení, grilování) a dejte přednost dušení, vaření v páře nebo marinování
  6. Jezte pomalu a jídla pečlivě rozkousávejte
  7. 2 x denně konzumujte jídla bohatá na bílkoviny a skladbu jídelníčku neustále proměňujte. Červené maso jen 2-3 x týdně. Z vašeho života musí de facto zmizet uzeniny. Drůbež jezte bez kůže. Ryba nabízí pro vaše zdraví vůbec ty nejlepší bílkoviny. Proto bychom měli ryby jíst 2-3 x týdně, vařené při nízkých teplotách (v páře, v papilotu nebo podušené ve vodě). Dávejte přednost netučným druhům ryb. Vejce v BIO kvalitě můžete jíst 2-3 x do týdne (tedy 6-8 ks vajec týdně, pokud nemáte problémy s cholesterolem)
  8. Čerstvé a syrové zeleniny můžete sníst tolik, kolik chcete
  9. Škroboviny (rýže, luštěniny, brambory) lze v rozumných porcích tolerovat. Tmavý chléb či tmavé pečivo můžete též omezeně a to jen tehdy, pokud vaše jídlo není s jinou přílohou vyjma salátu
  10. Je třeba se vyhnout dezertům a dalším sladkostem, které nemají žádnou výživovou hodnotu a spolehlivě nás přivedou do bodu, kde celé toto povídání začalo…tedy zpět do fáze 1.